За американският педагог и психолог Бенджамин Блум обикновено се говори, като за автор на известната "Таксономия на учебните цели" тази забележителна система за алгоритмизация работата на
педагога е изложена в неговата книга "Стабилност и изменение на на човешките характери" и "Класификация на образователните цели".
Малко познати са оригиналните подходи и педагогически техники на Бенджамин Блум. Един от тях е "Кубчето на Блум".На всяка страна от кубчето е написани насоки:
·
прочети
·
обясни
·
кажи;
·
предложи
·
измисли;
·
направи.
Учителят или ученикът хвърля кубчето. След което ученикът формулира въпрос към изучавания учебен материал в тази насока, която е написана върху видимата страна на кубчето.
Лесно е да се забележи, че въпросите изцяло съответстват на основните идеи на американския педагог и психолог.
Б. Блум смята, че една от основните задачи на училището е свързано с обучението за решаване на проблеми, с които учениците ще се срещнат в своя живот извън училище.
Това е свързано с умението да използва на практика получените знания в училище в много широк кръг от проблеми.
Един от главните принципи на оценяването е то да бъде ефективен инструмент в ръцете на учителя.Кубчето на Блум е ефективна практика както при обучението на учениците да решават проблеми, така и
при оценяването на резултатите от обучението.
Няколко идеи за реализиране на педагогическата техника:
Например: на въпроса започващ с думата "Кажи ..." съответства репродуктивното ниво, т.е. простото възпроизвеждане на знанието.
Въпросите, започващи с думата "Защо ..." "съответства така нареченото процесуално знание. В този случай ученикът е длъжен да търси причинно-следствените връзки, да описва процесите, които се
случват.
Отговаряйки на въпроса "Обясни ..." ученикът използва понятния и принципи от урока в нова ситуация, прилага овладените знания, закони и теории в конкретна практическа ситуация, демонстрира
правилно Приложение на методите или принципите на практика.
Въпросите "Предложи ...", "Измисли ...", "Създай ..." са свързани с активната мисловна дейност на ученика.
Той открива скритите / неявни / връзки, анализира приликите и разликите между фактите и търси причинно следствените връзки, анализира, оценява значимостта и важността на информацията, използва
знанията придобити по различните учебни предмети. Прави изводи на базата на наличните данни.
Възможни са два начина за използване на метода:
- Учителят задава въпросите;
- Ученикът формулира въпроси и посочва кой да отговори.
Важно е да се отбележи, че не е толкова лесно, да се отговори на въпросите от репродуктивен характер, но още по-трудно е да се формулират такива въпроси.
Доста сложно е да се формулират въпроси за търсене на причинно-следствените връзки.
Най-сложно е формулирането на въпроси-задачи, започващи с думите: "Предложи ...", "Измисли ...", "Направи ...", следователно учителят е длъжен да оценява по различен начин труда на учениците по
създаването на въпроси-задачи.
Методът "Кубчето на Блум" може да се използва както самостоятелно, така и в контекста на "Техниките за четене с разбиране".
Превод: Аничка Петкова
Оригинал:
http://didaktor.ru/kubik-bluma-kak-priyom-pedagogicheskoj-texniki/