Методи на преподаване

Технологично базирани модели на образованието и водещи тенденции

През 21 век концепцията за „образование, ориентирано към ученика” е обвързана с динамиката и промените във всички области на живота. Налагат се технологично базирани модели на образование, които следват еволюцията на глобалната информационна мрежа (World Wide Web) и определят мястото и ролята на учениците, учителите и технологиите в учебната дейност. Новите типове образователни модели, вероятно от не толкова далечното бъдеще, ще съответстват на следващите етапи от развитието на технологиите и Световната мрежа World Wide Web, със своите специфики и проекции в практиката. В основата е разбирането, че  децата са много активни в интернет, и това не е пречка, а възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация и използване на глобалната мрежа могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда. Целта е постепенна дигитализация на образованието (в България първите стъпки на която са направени е с въвеждането на електронните учебници).

Технологично базираните модели на образование отразяват философията на образованието, което излиза извън пределите на класната стая и предварително определения график на занятията. Многото източници на информация превръщат света в огромна класна стая, с неизброим брой учащи и „преподаватели/учители/обучаващи” и с огромно разнообразие от електронни ресурси, които могат да бъдат източник на самостоятелно придобивано знание, в центъра на което е непрекъснато учещият човек. Това е новото дигитално образование, а водещите тенденции са:

·         обучение според индивидуалните нужди

Днес повече от всякога имаме възможност да персонализираме обучението с помощта на технологиите. Смесеното обучение (традиционно и дигитално) дава повече отговорност на ученика, тъй като включва по-малко комуникация с учители и повече самоинициативност и различни методи на обучение. То е пример за това как учениците могат да контролират определени елементи от своето учене чрез вземане на решения като това с какъв ход да преминат. Процесът на обучение се адаптира спрямо техния ритъм и възможности.

·         играта като част от обучението

Игрите и образованието се сблъскват, когато класните стаи използват игри като инструмент на обучение. Доказано е, че от най-ранна детска възраст децата учат най-добре, когато играят. Именно играта ги подготвя за живота и изгражда голяма част от социалните им умения. И е факт, че игровата технология прави обучението много по-вълнуващо и интерактивно. Тъй като технологията напредва, тя все по-често се използва за подобряване на образователните игри във всяка дисциплина. Виртуалните светове на игрите предоставят уникална възможност на учениците да усвоят нови знания и да взимат решения, като идентифицират препятствия, обмислят различни гледни точки и репетират различни отговори . Тъй като тези игри осигуряват незабавна обратна връзка, учениците са вътрешно мотивирани да продължат да ги играят и да усъвършенстват уменията си.

·         класна стая, съставена от технологични устройства

 Когато технологиите навлизаха в училище, те бяха отделени в специални зали, които, за много от нас, създаваха единствения досег до компютри. Днес технологиите са част от класната стая и в последните години се забелязва значително увеличаване на броя електронни устройства в нея. Днешната всеобхватна онлайн среда създава вълнуващи възможности - интерактивни дъски, собствени лаптопи и таблети са сред основните устройства, които изпълват модерните класни стаи днес. Добър пример е  Steve Jobs School, Амстердам, Холандия – училището, което мисли различно. Както подсказва името на това иновативно място в Холандия, училището на името на Стийв Джобс отхвърля напълно конвенционалната образователна система. На децата се предлагат различни нови предизвикателства, свързани с личното им обучение и моменти на насоки. Всички ученици от 4-и до 12-и клас получават индивидуални таблети, които са изцяло заредени с приложения за индивидуално обучение.  Целта е децата да разработят свое собствено образование. Не цялото обучение се извършва дигитално – социалните умения тук се усъвършенстват чрез развиване на проекти с другите деца. Сред 10-те обещания, които училищата дават на всяко дете, може би най-важният е „Ние ви обещаваме винаги да използвате най-новите технологии, за да ви подготвим за утрешния свят“.

·         учебни пространства с изцяло нов дизайн

 

Учителите днес осъзнават, че класните стаи не са и не трябва да бъдат това, което бяха. Те по-скоро трябва да имитират работна среда, благоприятстващи съвместната работа в клас. Внедряването на технологии е стъпка към създаването на такива пространства. Класните стаи на 21 век се състоят от смарт-дъски, които заместват черната дъска и тебешира и смарт-бюра вместо чинове. Учениците пътуват виртуално вместо просто да четат от текст; те създават медии вместо просто да ги гледат. Учебното пространство с нов дизайн е натоварено с интегрирана технология, което означава, че учениците не просто използват всичко, което дава тя, но разбират как да го използват, за да постигнат конкретна цел. Пример за това е училището в куб – Копенхаген, Дания. Гимназията е гигантска класна стая, в която учениците учат в просторен стъклен куб, за да се избегне традиционното обучение в тази му форма. Чрез насърчаване на учениците да си сътрудничат в широко отворени пространства, училището се надява децата да бъдат подготвени да мислят гъвкаво по различни теми по-късно в живота си. Откритите пространства, които са декорирани с еднакви „барабани“ за по-спокойна учебна среда, насърчават учениците да поемат активна роля в собственото си образование. Децата се разделят на групи и образуват импровизирани класни стаи, понякога с учители, които да ги ръководят. Ръководят се от принципа, че не е достатъчно да се дават знания на учениците, а трябва да им се покаже как да превърнат знанието в действие.